En musikfestival kräver mod av den som arrangerar eventet. Att dra igång den här typen av verksamhet innebär både passion och viljan att jobba lite hårdare då det krävs. Men många gånger så har ju musikfestivaler till sist inneburit att den som driver eventet har fått sälja aktiebolag eller helt enkelt avveckla.
Går det att sälja mer under festivalen för att rädda projektet? Det finns lösningar som kan betyda mycket för att en festival ska överleva och inte gå i konkurs.
Sälja aktiebolag eller sälja unika produkter och tjänster
Istället för att sälja aktiebolag för avveckling eller för att en annan person ska driva det hela vidare kan du sälja unika produkter och tjänster. För att sticka ut i ett hav av produkter och tjänster måste du erbjuda något unikt som skiljer dig från resten.
Överväg att erbjuda produkter eller tjänster som tillgodoser festivalbesökarnas omedelbara behov såsom bärbara telefonladdare, återanvändbara vattenflaskor eller bekväma skor. Detta kommer inte bara att locka kunder utan också ge en lösning på deras festivalrelaterade problem. De lär köpa från dig på festivalen då de inte vill vänta tills de kommer ut från festivalområdet för att lösa behovet de har på plats.
Använd sociala medier till din fördel
Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att marknadsföra det du kan sälja före och under musikfestivalen. Skapa en så kallad buzz genom att publicera teasers om vad du kommer att sälja under festivalperioden.
När festivalen väl är igång så kan du uppmuntra deltagarna att ta foton med dina produkter och tjänster för att få gratis reklam. På detta vis kommer ju ryktet att spridas via sociala medier och appar på festivalområdet och vidare ut till folk som kan vara på ingång.
Skapa en iögonfallande monter
En monter är ett skyltfönster på festivalen och det måste vara iögonfallande och attraktivt. Använd ljusa färger, banderoller och unika rekvisita för att locka kunder. Överväg att tillhandahålla bekväma sittplatser eller en ladd-station för att göra montrar till platser för festivalbesökare att vila och ladda.
Detta kan leda till att du säljer mer och därmed inte längre behöver fundera på att sälja aktiebolag för att undvika konkurs. Många bäckar små blir en stor å och därmed kan det absolut vara så att även små köp styr skutan i rätt riktning igen.
Erbjud festivalspecifika erbjudanden
Att erbjuda festivalspecifika erbjudanden kan locka kunder att köpa från dig istället för från vanliga butiker eller online. Överväg att erbjuda rabatter för flera köp eller en gratis vara vid varje köp.
Du kan också erbjuda ett festivalpaket som inkluderar viktiga festivalartiklar som solskyddsmedel, vattenflaskor och en väska. Detta är sådant som deltagare kan behöva under festivalen och om de slipper ta detta med hemifrån kan det vara en stor fördel. Men kom ihåg att göra reklam för att paketen kommer att finnas i god tid så att folk köper dessa.
Några tips till att tänka på
Skapa en VIP-upplevelse - Erbjud en exklusiv VIP-upplevelse för festivalens besökare. Det kan till exempel vara ett privat område att koppla av på. Eller som nämnt tidigare så kan det vara gratis prover på produkter som går att köpa på festivalen. Eller varför inte en rundtur bakom scenen på festivalen?
Samarbeten mellan leverantörer – Skapa samarbeten mellan leverantörer för att skapa en unik upplevelse för deltagarna och för att sälja mer. Den som säljer mat kan samarbeta med en dryckesförsäljare för att erbjuda ett komplett paket med mat och dryck.
Jobba med interaktiva element – jobba med interaktiva element i för att engagera kunder och ge en minnesvärd upplevelse. Överväg att sätta upp en foto-bås, vara värd för ett livemusikframträdande som sker spontant på en gräsmatta och inte vanlig scen, eller erbjud en gör-det-själv-aktivitet relaterad till en spännande produkt.
Musikfestivaler är möjligheter till så mycket mer än musik
Musikfestivaler ger en unik möjlighet för företag att få kontakt med potentiella kunder och öka försäljningen. Om du inser styrkan i detta så behöver du inte sälja aktiebolag för att du inte får det hela att gå runt.
För att få ut det mesta av denna möjlighet bör du erbjuda unika produkter eller tjänster, använda sociala medier till din fördel, skapa en iögonfallande monter och erbjuda festivalspecifika erbjudanden. Lycka till!
Andra inlägg
- Åk med förare som har läkarintyg för taxikörkort
- Festivalresan till USA blev av med snabbavveckling
- Vissa musikfestivaler drabbas aldrig av likvidation
- En hastig start med lagerbolag – fördelar och nackdelar
- Vem ska du sälja bolag till?
- Måste vi registrera bolag för att ha festivalarbetare?
- Det finns ju läkarintyg för sjöfolk också!
- Höga gager kan leda till att du får avsluta ab
- Varför får festival efter festival likvidera aktiebolag?