Sälja bolag som har anordnat festivaler

När festivalverksamheten inte längre känns intressant kan det vara möjligt att sälja bolag för att bli av med ansvaret och gå vidare med nya uppdrag. Men det är viktigt att inte gå för snabbt fram. Det finns smarta tips och råd för att sälja ett aktiebolag. Dessa kan få stor betydelse även när bolaget först och främst är till för att driva en festival med musik och konst.

Sälja bolag för att lägga ner

Det kan ju vara så att festivalen av olika skäl inte längre ska fortsätta. Även om det fortfarande finns en publik kan det vara dags att sälja bolag för att helt enkelt lägga ner. Inom musikbranschen är det inte så konstigt att detta sker. Även de populäraste banden kommer vid någon tidpunkt fram till att de vill pensionera sig, så varför inte samma sak med en festival?

Precis som att musiker kan vilja göra något annat innan pensionen kan de som driver en festival uppleva att det är dags att avveckla bolag och gå i tidig pension. Om ekonomin är i ordning är det inte svårt att likvidera. Det går till och med att få hjälp med detta av ett finansbolag som är expert på snabbavveckling.

Låta festivalen leva vidare i ny regi

Men när festivalen fortfarande har mycket att ge är det synd att lägga ner den. Det kan ju vara så att en ny ägare av bolaget kan fortsätta med samma lyckade koncept. Bara för att de som driver projektet nu har tappat intresset betyder det inte att festivalen måste försvinna för evigt.

Men då gäller det förstås att sälja bolag till folk som förstår hur de ska jobba med festivalen. Kanske finns det personer i den nuvarande organisationen som kan ta över. Om de inte vill köpa aktiebolaget kanske de ändå kan komma med som en del av överenskommelsen med köparen. Det kan säkra att driften förblir på samma sätt så att festivalbesökare inte blir besvikna av en helt ny riktning. Rootsfestivalen på Öland kan ju till exempel inte helt plötsligt börja handla om klassisk musik utan att det blir protester.

Rädda festivalen med nya ägare

Men ibland är en helt ny riktning nödvändig. Det händer ju att festivaler går i konkurs. När de inte fungerar på ett ekonomiskt lönsamt vis går det inte att fortsätta. Men då kan det vara möjligt att sälja bolag till nya krafter som kan rädda festivalen.

Om det går att hitta folk som tror på festivalen och ser sätt att rädda den på kan det här bli det bästa beslutet. Istället för att avveckla får man alltså sätta in nya resurser och ta viktiga steg för att förändra det som inte har fungerat.

Men då gäller det alltså att hitta köpare som inte bara tror på projektet utan också har resurserna som kommer att krävas för att vända en skuta som håller på att sjunka.

29 apr 2020