Starta ab för att driva festivalverksamhet

Konsten måste få ha sin plats och intresset för olika typer av festivaler är stort i Sverige. Men är det dags att starta ab för att driva festivalverksamhet? Det är viktigt att förbereda detta med plan och checklista för att jobba på rätt sätt. Det finns ju trots allt många festivalprojekt som snabbt gått omkull trots stort intresse.

Starta ab på rätt sätt

Det är inte svårt att starta ab. Rent tekniskt klarar du registrering av bolag via Bolagsverket. Och numera krävs det inte mer än 25 000 kronor som aktiekapital vilket inte bör vara för svårt att ordna med. Men ett bolag för festivalverksamhet är ju bra mycket mer än siffror och papper.

Frågan är om det verkligen finns publik för projektet och om det går att få det hela att gå runt ekonomiskt. Det startar nya festivaler i Sverige med jämna mellanrum. En del är inom mycket smala områden.

Räkna med en massa jobb

När vi ser på personer som driver festivaler som inte har miljonpublik från hela världens hörn är det ofta så att det här är människor som också har vanliga jobb. Det kan vara svårt att starta ab och leva på festivalverksamheten.

När festivalen ska jobbas in blir det mycket att göra. Då det inte finns ekonomi för att låta andra ta hand om marknadsföring får du själv sköta detta. Det blir många timmar för att ta kontakt med rätt personer och synas på rätt ställe.

Om en festival ska hållas under sommaren och hösten måste arbetet med den starta minst ett år tidigare. Bara en sådan sak som att du behöver undersöka platsen där du nästa år ska hålla festivalen är något som måste finnas med i din planering.

Ekonomi är inte allt, men nästan…

Det är trist att inte genomföra drömmen om festivalen på grund av ekonomi men samtidigt är det ännu tristare att dra igång, misslyckas och förlora en massa pengar. Projekt som är ideella kostar mer än vad de ger. Det är viktigt att tänka på.

Du bör ha en vattentät plan för det ekonomiska och inte hoppas på det bästa. Var redo på att få lägga ut en hel del pengar på den första omgången av din festival. Kanske blir det vinst året därpå om du tänker och jobbar på rätt sätt.

Lär dig av andra

Sist men inte minst är det förstås viktigt att se på hur andra festivaler drivs och lyckas innan du startar ab för att driva din egen festival. När du kan se vad som fungerar och vad som inte gör det blir det lättare att skapa en hållbar plan.

Se om du kan prata med andra festivalarrangörer och ta reda på vad de hade gjort annorlunda om de hade startat från ruta ett. Det här är information som kan vara guld värd och som gör att du faktiskt lyckas med din nya festival snabbare än vad du trodde var möjligt.

11 feb 2021