Det är inte bara en eller två gånger som populära festivaler har lagts ned. Varför får festival efter festival likvidera aktiebolag? Trenden tycks hålla i sig genom åren och frågan borde ju verkligen ställas av den som är igång med att starta en helt ny festival.
Då får en festival likvidera aktiebolag
Det är när det inte går runt ekonomiskt som en festival får likvidera aktiebolag. Men sanningen är förstås den att de som driver projektet inte ger upp så snabbt. Det är ju känt att nya verksamheter kan ta lite tid att få snurr på.
Kanske är detta också en anledning till att festivaler som inte borde har nått punkten för likvidation ändå gör det. Om ett projekt i starten inte riktigt fungerar som tänkt så kan det ju finnas alternativa vägar att gå.
Fel personer tar över projektet
Ibland så får festivaler läggas ner för att de drivs på fel sätt efter att festivalen sålts till nya ägare. Det är förstås väldigt viktigt att sälja festivalen till rätt personer. Om de som tar över gör helt fel så kanske det inte ens blir en festivalsommar till.
Om de som en gång startade festivalen vill sälja för att det inte längre känns lönsamt och intressant är det ju extra viktigt att rätt personer tar över. Även om den som säljer inte längre har något att göra med projektet så borde det ju kännas viktigt att det fortsätter på ett vettigt sätt.
Fast här verkar det alltså som att man inte alls så sällan ger festivalprojekt till fel personer. Personer som inte är tillräckligt insatta i vad som fungerar och vad som inte gör det. Då blir det nedläggning inom en ganska kort tid efter att festivalen har tagits över.
Ibland sviker publiken av olika skäl
Det sker förstås att publiken sviker och det kan ha olika skäl. När en festival inte erbjuder de artister som folk faktiskt är intresserade av så fungerar det inte. En del festivaler satsar allt på en eller två artister.
Tanken är att folk ska komma för att de är intresserade av dessa namn och sedan bli kvar för att höra resten av grupperna och artisterna. Det här fungerar ibland men blir ofta en anledning till att en stor del av festivalens timmar är tomma. Då blir det heller inget sälj runtomkring musiken vilket drar ner på intäkterna.
När vädret ställer till det
Vädrets makter kan man också skylla på och det är klart att en regnig sommar kan vara dödsstöten för en festival som ändå inte riktigt fungerat. Det händer att man får likvidera aktiebolag till följd av att det har varit för kallt och blåsigt.
Om folk inte ens kan slå upp sina tält är det ju inte så troligt att de vill stå i publiken framför en scen utomhus. Sedan har vi ju också sett under senare år hur saker som världshälsa kan påverka hur det går för svenska festivaler. Väder och virus är sådant vi inte rår på och som absolut kan vara anledningar till att festivaler får likvideras.
Andra inlägg
- Festivalarrangörer bör inte sälja bolag på egen hand
- Åk med förare som har läkarintyg för taxikörkort
- Festivalresan till USA blev av med snabbavveckling
- Vissa musikfestivaler drabbas aldrig av likvidation
- En hastig start med lagerbolag – fördelar och nackdelar
- Sälja aktiebolag eller sälja mer under festivalen
- Vem ska du sälja bolag till?
- Måste vi registrera bolag för att ha festivalarbetare?
- Det finns ju läkarintyg för sjöfolk också!
- Höga gager kan leda till att du får avsluta ab